Co zrobić, gdy auto wpadnie do rowu?
Poślizg auta może przytrafić się nawet najlepszemu kierowcy. Jako specjaliści w branży samochodowej, świadczący usługę pomocy drogowej i holowania auta, w okresie jesienno zimowym, często mamy do czynienia z takimi przypadkami. Postanowiliśmy w paru punktach opisać, jak należy zachować się w przypadku, kiedy nasze auto wypadnie z drogi i znajdzie się w pobliskim rowie?
Dlaczego auto wpada w poślizg?
Utrata przyczepności kół może być spowodowana złymi warunkami atmosferycznymi i złym stanem dróg. Jeśli dołożymy do tego zbyt dużą prędkość, brak doświadczenia w prowadzeniu auta przy mokrej nawierzchni o wypadek nie trudno.
Utrata przyczepności kół może być spowodowana kilkoma czynnikami jak np.:
- Niedostosowaniem prędkości auta,
- Dużą masą pojazdu i niedostosowaniem prędkości do panujących warunków na drodze,
- Złym stanem technicznym opon,
- Duża moc silnika, brak systemu kontroli trakcji w aucie, który w połączeniu z nieumiejętnym kierowaniem pojazdu, może spowodować, że auto wypadnie z drogi.
Co zrobić, aby wyciągnąć auto z rowu?
W momencie poślizgu nie możemy wpaść w panikę i działać „na ślepo” wciskając do oporu pedał hamulca. W momencie, kiedy auto traci przyczepność, należy starać się odzyskać panowanie nad pojazdem. Pamiętać jednak należy, że absolutnie nie należy używać w tym czasie pedałów ani gazu, ani hamulca – chodzi o zachowanie maksymalnej przyczepności kół Najbezpieczniej czasem świadomie wjechać w rów, niż ryzykować zderzenie z innym autem, które może być niebezpieczne dla wszystkich uczestników zdarzenia.
Jeśli auto znajdzie się w rowie, najlepiej wezwać fachowców, gdyż nieumiejętne postępowanie z pojazdem może doprowadzić do poważniejszych uszkodzeń w samochodzie.
Generalnie cały proces wyciągania auta z poślizgu, powinien być przeprowadzony po uprzednim zabezpieczeniu terenu wokół zdarzenia. Chodzi tu nie tylko o niedopuszczenie do zderzenia się z osobami, pojazdem pomocy drogowej, ale również o ochronę osób przed skutkami zerwania się liny holowniczej.
Wyciąganie auta rozpoczyna się od właściwego ustawienia pojazdu – najlepiej przodem do całego zdarzenia. Ma to znaczenie ze czysto technicznych. Łatwiej jest zdecydowanie ciągnąć auto na biegu wstecznym, które bardziej się nadaje do ciężkiej pracy, niż pierwszy bieg. Następnie poprzez odpowiednie manewrowanie sprzęgłem rozkołysanie auta, aby móc zwiększyć szanse na sprawne wyciągnięcie samochodu w odpowiednim momencie, przy wykorzystaniu drugiego auta.
Warto pamiętać, aby w początkowej fazie czynności mających na celu wyciągnięcie auta z rowu dbać o właściwe ułożenie kierownicy, koła powinny być ustawione na wprost. Samodzielne wyciągnięcie auta przeprowadzane przez niedoświadczone osoby może skończyć się całkowitym unieruchomieniem auta, spaleniem sprzęgła, uszkodzeniami ciała osób będących bezpośrednio w okolicy zdarzenia.